Gasztrona - kulináris kalandozások

Gasztrona - kulináris kalandozások

Csupa csokis piskótatekercs

2020. június 04. - gasztrona

A főzéssel ellentétben a sütés nem mindig jár sikerélménnyel esetemben, mert nem erősségem a méregetés, és a precizitás, így különösen örülök, ha valamilyen általam összerakott sütemény jól sikerül. Hát ez a csokis piskótatekercs kakaós piskótával, mascarpone-s csokimousse-szal, és kakaós tükörglazúrral extra jó lett.

Igaz, az elemeit nem teljesen magamtól találtam ki, egy-egy alapreceptet fejlesztettem tovább.

A kanállal mért vizes piskóta, amiből a piskótatekercs tésztájánál kiindultam, már nem tudom, honnan származik, a neten találtam. Már az alapreceptet sem úgy csináltam, ahogy le van jegyezve, mert volt egy felesleges tojásfehérjém, a sütőport pedig egyszerűen elfelejtettem. Leírom az eredetit, és mellé írom zárójelben, hogy most nálam hogy módosult).

csokis-piskota-oldalt.jpgKakaós piskóta

4 L-es tojás (nálam most plusz egy fehérje)

8 evőkanál barnacukor

4 evőkanál víz (nálam most öt)

8 púpozott evőkanál liszt

fél csomag sütőpor (nálam ez most kimaradt)

5 dkg olvasztott vaj

1 púpozott teáskanál kakaó

A tojásfehérjét különválasztjuk, felverjük.

A liszt kivételével a többi dolgot habosra keverjük (én gépi habverőt használok, egyébként leszakadna a kezem), majd apránként a lisztet is belekeverjük. Utána összeforgatjuk a tojásfehérjével, vigyázva, hogy a hab ne törjön össze.

Egy gáztepsire sütőpapírt terítünk, kb. 1,5 centi vastagon eloszlatjuk a piskóta masszát, és 180 fokos, légkeveréses sütőben kb. 15 perc alatt megsütjük. Kivesszük, kicsit várunk vele, aztán üresen feltekerjük, és így hűtjük ki.

Pillecukros csokimousse mascarpone-val

csokis-piskota-szelet.jpgRégi nagy kedvencem a pillecukros csokimousse, amit Ötvös Zsuzsi blogján, a Praliné Paradicsomon találtam réges régen, amikor még azt hittem, sikereim lesznek a bonbon készítésben. Szerintem irtó jó, és egyszerű az eredeti recept is, ezt gondoltam tovább most ehhez a sütihez.

8 nagy pillecukor

2 dl tejszín

10 dkg csoki (nálam fele tej, fele étcsoki)

4 cl Cointreau narancslikőr (ehelyett lehet használni amaretto likőrt, vagy esetleg Malibut, ha kókuszos irányba szeretnénk elvinni a süti ízét)

15 dkg mascarpone

A tejszínt felmelegítjük, beleöntjük a likőrt, beletördeljük a csokit, beleszórjuk a pillecukrot, és addig melegítjük alacsony lángon, míg el nem olvadnak. Ezután hűtőbe tesszük. Miután kihűlt, habverővel amennyire lehet, felhabosítjuk (vigyázni kell, nehogy összeugorjon, kicsapódjon a vaj), majd belekeverjük a mascarponét, és visszatesszük a hűtőbe.

Kakaós tükörglazúr

Ez a recept a Sweet&Crazy blogról van (https://sweetandcrazy.cafeblog.hu/ a konkrét receptet nem tudom belinkelni, mert egyszerűen nem akar betöltődni az oldal), nem nézegettem túl sok tükörglazúr receptet, ez egyszerűnek tűnt, volt itthon minden, maradtam ennél.

110 g víz

100 g cukor (én ennél is barnacukrot használtam)

50 g méz

95 g habtejszín

47 g holland kakaópor

7 g (nálam négy darab) lapzselatin

A lapzselatin kivételével mindent összemelegítünk, aztán beletesszük az elegybe a hideg vízben áztatott, kinyomkodott lapzselatint, és feloldjuk benne. Félretesszük, kihűtjük. A blog szerint 40-45 fokosan vonjuk be ezzel a tükörglazúrral a süteményt, de nekem még negyven fokosan is olyan híg volt, hogy simán lefolyt a sütiről, ami meg rajta maradt, azt meg beszívta a tészta. Úgyhogy én egy időre felfüggesztettem a bevonást, és megvártam, míg kicsit besűrűsödött. Szerintem kb. 38 fokosan tudtam vele bevonni a sütit.

csokis-piskota-fent.jpgÉs az összeállítás:

Kitekerjük a kihűlt, korábban feltekert piskótát. Egyenletesen elkenjük rajta a csokimousse-t. Ha extrán finomat szeretnénk, és a krémbe narancslikőrt tettünk, kenhetünk alá narancslekvárt is. Nekem sajnos csak későn jutott eszembe, pedig van a szekrényben egy üveggel. Feltekerjük, vigyázva, hogy egyben maradjon, ne nyomódjon ki a krém sem. Betesszük a hűtőbe, hogy jól lehűtsük.

Ha hideg, egy rácsra tesszük, alá tálcát rakunk, és elkezdjük bevonni a tükörglazúrral. Nem egyszerű a bevonás (legalábbis én nem vagyok túl türelmes, és precíz, így eléggé összpontosítanom kellett, hogy jól sikerüljön, főleg, hogy elsőre túl híg volt a bevonó). Ráadásul ez nem torta, aminek egyenes a teteje, folyik mindenfelé, ha túl híg a bevonó. Mindenesetre lassan, megfelelő sűrűségűre hűlt bevonóval, és némi koncentrálással szépen meg lehet oldani. Vannak a Youtube-on videók arról, hogy lehet bevonni egy piskótatekercset, de azokban a videókban legtöbbször egy hektó tükörglazúr áll rendelkezésre, és simán nyakon öntik a süteményt. Mondhatni, úgy könnyű...

Én a bevonás után a süteményt rövid ideig hűtöttem, és utána kandírozott kumquat szeletekkel, csokoládé chips tallérokkal, és csokival bevont karamelldrazsékkal díszítettem. De bármivel lehet, ami tetszik, pl. pirított szeletelt mandula, kókusz chips, kandírozott narancshéj, pirított aprított mogyoró, francia drazsé, Dunakavics, reszelt narancshéj, tejszínhab rózsák, apró pillecukor, színes kis habcsókok, stb.

Ugyanezekből az összetevőkből remek lúdlábat lehetne csinálni, akkor a piskótát megfelezzük, az egyik lapra rákenjük a krémet, megrakjuk lecsepegtetett meggybefőttel, rá a másik fele a piskótának, és bevonjuk a kakaós tükörglazúrral.

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrona.blog.hu/api/trackback/id/tr9915740320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása