Gasztrona - kulináris kalandozások

Gasztrona - kulináris kalandozások

Izgalmas falatok farsangi bulihoz, vagy akár Valentin napra

2019. február 06. - gasztrona

Mostanra mindenki kipihente a karácsonyi rokonlátogatás és a szilveszteri buli fáradalmait, és újra elkezdett belefásulni a még mindig kitartó latyakos, borongós téli időbe, és a munkába járásba. Így itt az ideje, hogy egy kis ünnepléssel, evéssel-ivással újra kizökkenjünk ebből a hangulatból. Ugyan a farsangi mulatságok leginkább az iskoláskorú gyerekeket érintik, de felnőtteknek is jó alkalom ez egy baráti összejövetelre, iszogatásra, az alábbi finom falatok elkészítésére. Az idei évben a farsangi időszak január 6-tól március 6-ig tart, így bőven van még időnk erre. És ha inkább csak kettesben ünnepelnénk, párunkat is meglephetjük valamelyik finomsággal, mondjuk Valentin nap alkalmából.

party-falatok-blog.jpgA következő party falatokat én egy baráti összejövetel alkalmából készítettem el, ahol mindegyik nagy sikert aratott. Jól harmonizálnak egymással, de külön-külön is megállják a helyüket. Igazi nemzetközi válogatás ez: svéd gombasaláta francia vol-au-vent kosárkában, Jamie Oliver inspirálta skót tojás fürjtojásból, és arab hummusz petrezselyemmel és pisztáciaolajjal.

A legegyszerűbb a hummusz elkészítése, így azzal kezdem, hogy senkinek se menjen el a kedve attól, hogy hozzáfogjon a főzéshez. Sőt, ezt még főzni sem kell!

Az én hummuszom

1 üveg Lidl csicseriborsó (400 grammos, természetesen más márka is jó, én ezt használom)

1 kis dobozos natúr joghurt

1-2 evőkanál szezámmag

1 evőkanál pirított szezámolaj (elhagyható, de nagyon jót tesz az ízének)

1-2 gerezd fokhagyma

só ízlés szerint

késhegynyi őrölt római kömény

1 kisebb gerezd citrom leve

Kávédarálóban megőröljük a szezámmagot. Egy késes aprítóba tesszük a lecsöpögtetett csicseriborsót, a natúr joghurtot, az őrölt szezámmagot, a szezámolajat, az összezúzott fokhagymát, a fűszereket. Az egészet krémesre mixeljük. Ezután kóstolunk, és igény szerint finomhangolhatjuk az ízeket. A tetejére pisztáciaolajat és aprított petrezselymet tettem.

Az ízeknek, összetevőknek végtelen variációs lehetősége van. Ez egy kiegyensúlyozott ízű, letisztult verzió, de akár füstölt pirospaprikával, rózsaborssal, őrölt chipotle chilivel, őrölt koriander maggal, vagy jalapeno szósszal is vadíthatunk rajta. Például azt tudtátok, hogy a chili afrodiziákum?

Skót tojás fürjtojásból

Az előzőnél sokkal nagyobb kihívás, és bevallom, nekem nem is sikerült tökéletesen olyanra, amilyenre szerettem volna. Régóta terveztem, hogy elkészítem a skót tojást, ami egy főtt tojás, fűszeres darált húsba csomagolva, bepanírozva, és olajban kisütve. Azonban tyúktojásból készítve szerintem ormótlan lesz a végeredmény, semmiképp nem alkalmas abban a formában egy összejövetelre, ezért én a fürjtojást választottam hozzá. Sokkal kényelmesebben fogyasztható, gusztusosabb, és kisütni is könnyebb. Ami gondot okoz(ott), az az, hogy úgy az igazi, ha a tojás közepe még nem teljesen kemény, hanem krémesen lágy. De hogy ezt az állagot elérjük, a tojást alul kell főzni, és a kihívás abban rejlik, hogy utána meg is kell hámozni. Hát ez a momentum nekem nem sikerült, így én két hámozási-kudarc után visszatettem főni a tojásokat, a végeredmény persze így is jó lett, de a tojás sárgája keményre főtt. (kivéve az az egy, ami mintaként a tányérra került.)

Az elkészítés során a Jamie Oliver oldalán található metódust követtem, azzal a különbséggel, hogy én nem kész kolbászhúsba csomagoltam a tojásokat, hanem magam fűszereztem a darált húst.

500 gramm darált hús (Lidl, 7%-os zsírtartalmú)

15 darab fürjtojás (Sparban, Tescoban kapható, felhasználáskor szoba hőmérsékletű legyen)

Kakukkfű, pirosarany, só, frissen őrölt bors, 1-2 gerezd fokhagyma az ízesítéshez.

Kb. 10 dkg liszt, 1 tojás, 10 dkg zsemlemorzsa a panírozáshoz, fél liter olaj a sütéshez.

Első lépésként előmelegítjük a sütőt 180 °C fokra. A szobahőmérsékletű fürjtojásokat forró vízben két percig főzzük, majd jeges vízbe tesszük.

Míg a tojások hűlnek, ízesíthetjük a húst. Itt mindenkinek a saját ízlésére van bízva, mit tesz bele, az én verzióm jó kiindulási alapnak. Apróra vágott hagymával, snidlinggel, de akár füstölt sóval vagy chilivel is lehet variálni az ízeket.

Ha a tojások kihűltek, sűrű imádkozás közepette megpróbáljuk őket meghámozni. Ha ez nem sikerül, visszatesszük a forró vízbe körülbelül egy percre, és elengedjük azt a vágyunkat, hogy tökéletes, krémes sárgájú skót tojásunk legyen.

Egy nagyobb evőkanálnyi masszát teszünk a tenyerünkbe, laposra formázzuk, a húsmassza közepébe teszünk egy fürjtojást, és "becsomagoljuk". Így járunk el az összes tojásunkkal. A skót tojásokat a hagyományos módon bepanírozzuk, majd egy serpenyőben felhevített olajban, forgatva, 1-2 percig sütjük, és papírtörlőre szedjük. Egy hőálló tálba tesszük az elősütött golyókat, és még körülbelül öt percig sütjük a 180 °C-ra előmelegített sütőben. Ha kimarad a fasírtból, golyót formázunk belőle, és kisütjük.

A skót tojás történelméről bővebb infó az angol nyelvű Wikipedia oldalán.

Svéd gombasaláta vol-au-vent tésztakosárban

Itt tulajdonképp két különálló ételről van szó, amiket én kombináltam össze. Gondolom, ami inkább magyarázatra szorul, az a vol-au-vent kosárka, ami annak ellenére, hogy a neve nem ezt sugallja, nem valami extrém nehezen elkészíthető, sok összetevős gasztronómiai különlegesség. Tulajdonképpen egy leveles tésztából készített tésztakosárkát jelent, aminek a közepébe bármit tölthetünk a műfaj határain belül, legyen az sós, vagy akár édes töltelék. Az én verzióm abban tér el a legtöbb helyen fellelhető verzióktól, hogy a "veszteség" elkerülése végett én nem kör, hanem négyzet alakú kosárkákat készítettem.vol-au-vent-kosar-blog.jpg

A kosárkához:

1 előhűtött, konyhakész, kinyújtott leveles tészta

1 tojás

A tésztát kitekerjük, és körülbelül öt centis oldalú négyzetekre vágjuk. Egy-egy ilyen négyzetet négy egyforma csíkra vágunk, és egy másik négyzet négy szélére helyezzük. Ezzel a módszerrel úgy dolgozhatunk, hogy szinte nem is lesznek leeső részek. Az előkészített kosárkákat egy felvert tojással lekenjük, és a kosárkák közepét megszurkáljuk villával. 180 °C-ra előmelegített sütőben kb. 15 percig sütjük. vol-au-vent-kesz-blog.jpgHogy teljesen egyforma magasságúak legyenek a kosárkák, le lehet őket "korlátozni" egy másik tepsivel (angol nyelvű, képes beszámoló kör alakú kosárkákkal itt), nekem enélkül is szépek lettek. Amikor megsültek, és kicsit hűltek, a kosárkák megemelkedett közepét kiszedtem, és fejjel lefelé visszatettem a mélyedésbe. Így nagyobb is lett a mélyedés, de meg is maradt a tojással lekent tésztaréteg szigetelő hatása. Így a kosárkák már készen állnak a töltésre.

Svéd gombasaláta

Ez is az egyszerűbb ételek közé tartozik, sem extra hozzávaló, sem nagy főzőtudomány nem kell az elkészítéséhez.

sved-gomba-vol-au-vent-kosarka-blog.jpgFél kg barna csiperke (a barna tapasztalatom szerint kevesebb vizet ereszt, könnyebb megpirítani, és kevésbé esik össze)

1 üveg sűrített paradicsom (Spar, 360 gramm)

1 fej hagyma apróra vágva

1-2 babérlevél

1 evőkanál olaj

Cukor, só, bors ízlés szerint.

Az olajon az apróra vágott hagymát megdinsztelem, majd rádobom a felszeletelt gombát. Addig párolom, míg a leve elfő, sózom, borsozom, beledobom a babérlevelet, és ráöntöm a sűrített paradicsomot. Ezzel együtt főzzük, míg egy kicsit besűrűsödik. Ha túl savanyúnak találjuk a paradicsomot, egy kis cukorral kiegyensúlyozhatjuk az ízeket, de aki igényli, citromlével is ízesítheti. Remekül illik hozzá az is, ha egy kis Worcester szósszal ízesítjük. Szobahőmérsékleten a legfinomabb.

A kosárkákba nem sokkal a tálalás előtt töltöttem bele a paradicsomos gombát, hogy mindenképp ropogós maradjon a tészta. A végén egy pici cikk citrommal díszítettem.

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrona.blog.hu/api/trackback/id/tr814610140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása