Gasztrona - kulináris kalandozások

Gasztrona - kulináris kalandozások

Az én vietnámi tavaszi tekercsem

2019. február 01. - gasztrona

vietnami_nem_korabbi-blog.jpgEgyetemi éveim alatt több itt tanuló vietnámival laktam egy kollégiumban. Amikor főztek, a szintet bejárta a hallé jellegzetes szaga, ami elől a legtöbb lakótárs feltűnően menekült. Én ezzel szemben odamentem hozzájuk, és megkérdeztem, hogy mit főznek. Így indult a barátságom egy kedves vietnámi lánnyal, és a vietnámi konyhával is. Az együtt töltött idő alatt számos vietnámi ételt kóstoltam, és több elkészítését is megtanultam. Ez még azelőtt az időszak előtt volt, hogy egyre elkezdtek szaporodni a vietnámi étkezdék. Ma már pedig szinte olyan megszokott Budapesten a vietnámi ételeket kínáló büfé, mint a kínai. És annak ellenére, hogy ezeket szinte egytől egyig tényleg vietnámiak üzemeltetik, én mégsem találom azokat az ízeket, amiket évekkel ezelőtt megismertem.

Az egyik nagy kedvencem a vietnámi ételek közül a Chả giò vagy más néven Nem rán. Hogy igazán olyat ehessek, ami visszahozza a régi idők emlékét, és nekem a legjobban ízlik, alkalmanként elkészítem magam is. Nem kell megijedni a hozzávalók listájától, mert egyáltalán nem elérhetetlenek (persze Budapestről tudok nyilatkozni), és nem is drágák. Én ázsiai vegyesboltokban, vagy a Lehel piacon, és az Ázsia bt.-nél szoktam leginkább vásárolni, de a nagyobb szupermarketekben is (Tesco, Auchan, de még a Sparban is) megtalálhatóak az alapanyagok. A recept nagyon rugalmas, és ahogy olvastam, az ételhez felhasznált összetevőket illetően gyakorlatilag ahány ház, annyi szokás Vietnámban is. Egyszer megcsináltam kölessel és sült lazaccal is, ami szintén remek lett, de ez azért elég erőteljesen kitágította a határokat. A most általam elkészített verzió annyiban tér el a vietnámi barátnőmtől tanult alaprecepttől, hogy még extraként shimeji gombát is tettem bele. Egyébként szokás még bele tenni babcsírát, felaprított garnélát is.

vietnami_nem_tavoli-blog.jpg

Hozzávalók:

13-14 darab nagy kerek rizstészta lap (bánh da nem – én Totaco márkájút használok általában)

100 g rizsvermicelli (bún tuoi - én Totaco márkájút használok általában)

500 g 7%-os zsírtartalmú darált hús (Lidl)

30 g fafülgomba (Ázsia Bt.)

150 g shimeji gomba (Spar)

100 g kész reszelt répa (Spar)

1 L-es tojás

2-3 evőkanál hallé/halszósz (Squid márkájút használok)

só (ízlés szerint)

snidling ízlés szerint vagy egy kisebb fej hagyma apróra vágva

2 gerezd zúzott fokhagyma

A fafülgombát és a rizs vermicellit egy-egy tálban leforrázom, és állni hagyom őket 10-15 percig. Ha megpuhult a tészta, leöntöm róla a vizet, és a tálban ollóval kisebb darabokra vágom (ezt el lehet végezni vágódeszkán is, de ajánlom kipróbálásra az ollóval való vágást, így egyszerűbb). A fafülgombáról is leöntöm a vizet, és azt is ollóval kisebb darabokra vágom. A shimeji gombát szálaira szedem, egy kis lábasban leforrázom, majd kb. tíz percig főzöm. Miután megpuhult, leöntöm róla a vizet és (szintén ollóval) kisebb darabokra vágom. A rizslap kivételével az összes alapanyagot egy tálba teszem, és jól elkeverem.

Ezután egy tálban langyos/kézmeleg vizet teszek az asztalra a kezem ügyébe, egy lapostányérra teszek egy rizslapot, amit kézzel bevizezek (lehet csinálni ecsettel is, de én szeretem érezni, hogy megpuhult-e már a lap). Amikor a rizslap már hajlíthatóan puha, kb. két evőkanálnyi tölteléket teszek az alsó harmadára, henger alakban, úgy, hogy a szélein egy pár centi maradjon. Alulról ráhajtom a töltelékre a rizslapot, majd a két végét behajtva feltekerem. Ezt ismétlem, amíg el nem fogy a töltelék.

Egy serpenyőben olajat melegítek, és kis lángon/alacsony hőmérsékleten elkezdem sütni a tekercseket. Közben időnként megfordítom őket. Körülbelül öt perc után nagyobbra veszem a lángot, és addig sütöm a tekercseket, míg aranybarnák lesznek. Nekem egyszerre három fért egy normál méretű serpenyőbe. Annak érdekében, hogy meggyorsítsam a folyamatot, én egyszerre kettőben sütöttem ki őket. Ha megsültek, papírtörlőre szedem őket. Fogyasztás előtt három egyenlő részre vágjuk a tekercseket.

A vietnámi tavaszi tekercsek a hozzájuk való mártogatós szósszal teljesek, ennek a neve „Nước chấm”. Ehhez nem tudok pontos arányokat megadni, azt gondolom, ez teljesen ízlés dolga, kinek milyen arányú ízesítés tetszik. Én a szószhoz használok hallét (kb. két-három evőkanál), barna cukrot (kb. egy teáskanál), lime vagy citrom levét (egy negyed), fokhagymát (két gerezd vékonyan felszeletelve), ezeket kb. egy deci vízzel elkeverem, és egy vékonyan felkarikázott répára öntöm. Legjobb a tekercsek elkészítése előtt megcsinálni, hogy összeérjenek az ízek.

vietnami_nem_kozeli-blog.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrona.blog.hu/api/trackback/id/tr1414602320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása